Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/11722
Title: La comprensión lectora y su influencia en el aprendizaje significativo de los estudiantes del séptimo año de Educación GHeneral Básica paralelo "B" de la escuela de Educación Fe y Alegria" Ambato Provincia de Tungurahua
Authors: Acurio Manzano, Nelson Marcelo
Cadena Collay, Mercy del Rocio
Keywords: COMPRENSIÓN LECTORA
APRENDIZAJE SIGNIFICATIVO
Issue Date: 2014
Abstract: This thesis was prepared through of the constructivist paradigm, and I determined that the students have a little reading comprehension in the process of meaningful learning. That is a big problem to educative area. This investigation was prepared in the seventh year of General Education Basic Parallel "B" of the ―Fe y Alegría‖ school in Ambato. The topic is about The Reading Comprehension and their Influence in the meaningful learning of the students. It has philosophical, scientific, axiological and legal bases. I recollected information about my topic, through of inquiries, which were filled by students and teachers. It helped me to determine, a little reading comprehension, because the school does not have a Diagnostic Tool to improvement the Educative plan. In the Fe y Alegría‖ school there is not significant learning, for this reason may be difficult to get optimal learning long haul. For this reason, the present project helps us strengthening and gets easy the teamwork, with all Educative Community. Also is very important the constant innovation in the actualization of knowledge about the context and reality of the students. Finally I think that the change is our lives. A good educator has to love her job, to get the best performance in education of students. Because if we use new strategies and guides, the students can deal different situations of the life.
Description: El presente trabajo de investigación enmarcado en la importancia de enseñar y aprender Lengua y Literatura como la herramienta fundamental para la interacción social, establece vínculos con el tema comprensión lectora y el aprendizaje significativo para mejorar de forma efectiva la comunicación. Se apoya en la investigación de campo y bibliográfica con un enfoque cualitativo y cuantitativo, con la que recabé información que me permitido identificar de cerca la problemática existente, de la misma manera descubrí aspectos importantes que como investigadora las recepte para buscar solución a la misma. La institución, presta a colaborar me, abrió las puertas para realizar mi trabajo de investigación y recolección de datos utilizando la técnica de la encuesta a docentes y estudiantes, análisis que conllevo a determinar la escasa Comprensión Lectora en el Aprendizaje Significativo de los estudiantes del Séptimo año de Educación General Básica paralelo ―B‖, a partir de este diagnóstico se pudo emitir conclusiones tales como: la mayoría de docentes señalan que no desarrollan estrategias lectoras en todas las áreas, de ser lo contrario ayudaría a mantener un buen ambiente de comunicación y construcción del material didáctico en bien de los estudiantes, con todo lo mencionado se pudo elaborar una propuesta que ayude en parte a dar solución al problema en estudio, optando por el diseño de una guía de estrategias para incentivar la práctica de la comprensión lectora dirigida a docentes.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/11722
Appears in Collections:Carrera Educación Básica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FCHE-EBP-1424.pdf2,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.