Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/24043
Title: “Sistema de control interno y la gestión administrativa de la gasolinera El Arupo, año 2015
Authors: DT - Vásconez Gavilanes, Lidia Rosario
Altamirano Veintimilla, Cristina Gabriela
Keywords: CONTROL INTERNO
AUDITORÍA
GESTIÓN ADMINISTRATIVA
PROCESOS
Issue Date: Nov-2016
Abstract: Currently the administration is a key work in organizations because they are the ones who pose the guidelines for activities and resources are carried out efficiently. But small businesses do not perform proper administrative management, because its philosophy is based on a simple daily monitoring activities, however this does not guarantee an effective direction. This is similar problema of the gas station El Arupo, which has not formally established its mission, vision and goals, and it does not have procedures manuals, the manual is not updated functions. Also it has not established policies that regulate the activities of the different procedures; therefore there is no basis of supervision to ensure efficient management. A reason for these shortcomings this case study aims to help improve the system of internal control of the company, this model seeks to provide an optimal structure that allows to manage and control an appropriate way of resources, and these in turn contribute to the fulfillment of objectives , for it raises this model objectives are the same as management responsibility both monitoring and compliance; thus it supports the administration is creative, planner, complete and efficient; for it should emphasize the objectives to be achieved and the way how to manage your resources needed to achieve them.
Description: Actualmente la gestión administrativa es una labor clave en las organizaciones, ya que son quienes plantean las directrices para que las actividades y recursos se lleven a cabo de manera eficiente. Sin embargo las empresas pequeñas no realizan una gestión administrativa adecuada, debido a que su filosofía se basa en una simple supervisión cotidiana de actividades, sin embargo esto no garantiza una dirección eficaz. Este es el caso de la gasolinera El Arupo, que no ha establecido de manera formal su misión, visión y objetivos, así mismo no dispone de manuales de procedimientos, el manual de funciones no se encuentra actualizado; la rotación del personal es uno de los temas más comunes en las organizaciones, es por ello que la empresa debe siempre adoptar el sistema de mejora continua. Por otra parte tampoco ha establecido políticas que normen las actividades de los diferentes procedimientos; por ende no existe una base de control que garantice una eficiente gestión. A razón de estas falencias este análisis de caso pretende ayudar a implantar un sistema de control interno a la compañía, este modelo busca proporcionar una estructura óptima que permita manejar y controlar de manera idónea los recursos, y estos a su vez contribuyan al cumplimiento de objetivos, para ello este modelo plantea objetivos, los mismos que son de responsabilidad de la administración tanto su seguimiento y cumplimiento; de esta manera se apoya a que la gestión administrativa sea creativa planificadora, completa y eficiente; para ello debe hacer énfasis en los objetivos a cumplir y la manera cómo administrar sus recursos que necesita para lograrlos
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/24043
Appears in Collections:Contabilidad y Auditoria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
T3797i.pdf2,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.