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Title: “Valoración del desarrollo psicomotriz de los niños/niñas de 4 a 5 años de la parroquia salasaca.”
Authors: Barrazueta Gómez, Rosario Celeste Lcda.Mg.
Jerez Masaquiza, Fanny Violeta
Keywords: VALORACIÓN
DESARROLLO
PSICOMOTRIZ
DÉFICIT
Issue Date: 1-Dec-2017
Abstract: The development of the research project is oriented to the Assessment of Psychomotor Development in children between four and five ages of Salasaca. The main objective is to determine the level of Psychomotor Development. The psyco-socio-affective method, EDA-Nelson Ortiz and observation, was applied in order to collect data from children. Therefore, the research has descriptive and quantitative parts. The methods were applied to 82 boys and girls of the Elementary schools of Salasaca, then the areas, such as; gross and fine motor skills, social-personal, hearing and language, were evaluated. These areas have specific items according to the age of the children. Furthermore, the deficits were found in the social-personal, hearing and language, and fine motor skills areas, while the gross motor skill has a normal development. The research project gives results which shows that 86,6% of evaluated children are in the dangerous level, and the 13,4% are in the medium level. These results were tabulated by the parameters stablished in the Nelson Ortiz test.
Description: El desarrollo del proyecto de investigación se focaliza en la Valoración del Desarrollo Psicomotriz en los niños de 4 a 5 años de edad en la Parroquia Salasaca. El objetivo principal es determinar el nivel de Desarrollo Psicomotriz. El instrumento de medida psico-socio-afectivo, EDA-Nelson Ortiz y la observación, fueron aplicados para recolectar información de los infantes. Por tanto, la investigación es de carácter descriptiva y cuantitativa. Los métodos fueron aplicados a una población de 82 niños y niñas de las Unidades Educativas de la Parroquia Salasaca, se evaluó las áreas de motricidad gruesa y fina, personal social, audición y lenguaje. Estas áreas presentan ítems específicos de acuerdo a la edad que se evalúo. Además, se observó un déficit en las áreas de personal social, audición y lenguaje, y motricidad fina, mientras que el área de motricidad gruesa presenta un desarrollo normal. Al concluir la investigación y de acuerdo con los resultados, se demuestra que el 86,6% de los niños evaluados se ubican en un nivel de alerta, mientras que el 13,4% se encuentran en el nivel medio, según parámetros establecidos de forma global en el Test de Nelson Ortiz
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/26983
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