Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/27664
Title: Demanda turística interna y la reactivación de las economías locales
Authors: Castro Analuiza, Juan Carlos
Pallango Espín, Carla Alejandra
Suárez Bautista, Ana Viviana
Keywords: INVESTIGACIÓN
TURISMO
DEMANDA
SERVICIOS
Issue Date: Mar-2018
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera de Marketing y Gestión de Negocios.
Abstract: Tourism is one of the most important productive activities that generate both economic and social development, based on sustainable development, represents a key development factor in the economy of many countries and at the same time is intimately linked with the rest of the economic sectors, and influenced by natural, technological, economic, social and political factors that condition its stability and seasonality. An analysis was made of the elements of domestic tourism demand that are associated with the reactivation of local economies, where we intend to identify the attractive places where visitors go, allowing us to classify them according to their place of residence, reason for visit, destinations, type of tourism, quality of services, among others. In such a way that represents an opportunity of development of the tourist sector for each canton. To identify the aforementioned, two pilot tests will be carried out, where, in the first test, it will be applied to a part of the accommodation places, which will improve the wording and modify the questions that will subsequently be applied in the second pilot test. For the development of the same will be used statistical programs that allow to identify and analyze in the best way the questions made to the visitors. The result directed us to identify the different cantons that are considered as tourist potentials where visitors come for their culture, tourist attractions, gastronomy, festivals / traditions, for their diversity in fauna, landscapes, climate, flora and for cultural tourism , adventure, nature and urban. Allowing these tourist destinations to be unique and allowing visitors to enjoy their stay, which will help them to give information to other people and encourage them to visit the different tourist potentials.
Description: El turismo es una de las actividades productivas más importantes que generan desarrollo tanto económico como social, basándose en el desarrollo sustentable, representa un factor de desarrollo clave en la economía de numerosos países y al mismo tiempo está íntimamente ligado con el resto de los sectores económicos, e influido por factores del entorno natural, tecnológicos, económicos, sociales y políticos, que condicionan su estabilidad y estacionalidad. Se realizó un análisis sobre los elementos de la demanda turística interna que están asociados a la reactivación de las economías locales, donde pretendemos identificar los lugares atractivos a donde se dirigen los visitantes, permitiéndonos clasificarlos de acuerdo a su lugar de residencia, motivo de visita, destinos, tipo de turismo, calidad de servicios, entre otros. De tal modo que represente una oportunidad de desarrollo del sector turístico para cada cantón. Para identificar lo antes mencionado se realizará dos pruebas pilotos, donde, en la primera prueba se aplicara a una parte de los lugares de alojamiento, el cual permitirá mejorar la redacción y modificar las preguntas que posteriormente se aplicaran en la segunda prueba piloto. Para el desarrollo de la misma se utilizará programas estadísticos que permitan identificar y analizar de la mejor manera las preguntas realizadas a los visitantes. El resultado nos direccionó a identificar los distintos cantones que son considerados como potenciales turísticos donde los visitantes llegan por su cultura, atractivos turísticos, gastronomía, fiestas/tradiciones, por su diversidad en la fauna, paisajes, clima, flora y para realizar un turismo cultural, aventura, de naturaleza y urbano. Permitiendo a estos destinos turísticos ser únicos y que los visitantes puedan disfrutar de su estadía, el cual ayudará para que puedan dar información al resto de personas y se animen a visitar los diferentes potenciales turísticos.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/27664
Appears in Collections:Marketing y Gestión de Negocios

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
683 MKT.pdf4,37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.