Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29301
Title: “Bienestar psicológico y rasgos de personalidad en estudiantes”
Authors: Abril Lucero, Gabriela Lorena . Mg Ps. Cl.
Lascano Landázuri, Franklin Danilo
Keywords: BIENESTAR PSICOLÓGICO
RASGOS DE PERSONALIDAD
ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
Issue Date: 1-Feb-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato - Facultad de Ciencias de la Salud - Carrera de Psicología Clínica
Abstract: In the reference to the objectives are to be able to determine the relationship between psychological well-being and personality traits. You can also identify the general level of well-being, identify the prevailing dimensions of psychological well-being and determine the personality traits that predominate in students. That is why the study methodology has a cross-sectional correlational connotation in a sample of 101 university students of the Social Work career, belonging to the faculty of Social Sciences and Jurisprudence of the Technical University of Ambato, for this purpose the Riff's psychological well-being scale and the 16PF-5 personality traits test, in terms of hypothesis verification, the Pearson's Rho was used with the statistical program SPSS. Results were shown where after the application of both inclusion and exclusion criteria, a sample consisting of 101 university students was determined. 86.14% (n = 87) of the participants were women and 13.86% (n = 14) were men, the age group was from 19 to 23 years. The fourth semester recorded 36.63% (n = 37) of the evaluated participants, while the fifth semester showed 32.67% (n = 33) and the eighth semester 30.69% (n = 31). We conclude then with the rejection of the alternative hypothesis as there is no total correlation of the dimensions and the null hypothesis is accepted. In turn, the dimension with the highest level of psychological well-being present in students, corresponds to purpose in life and the one with the lowest level of well-being, is linked to positive relationships, with respect to the prevalence of personality traits present in the students, it is determined that that feature that shows greater predominance is reflected in animation and personality traits with lower prevalence are stability, vigilance, privacy, apprehension and tension.
Description: En referencia a los objetivos se encuentran el poder determinar la relación entre el bienestar psicológico y los rasgos de personalidad. También poder señalar el nivel general de bienestar, identificar las dimensiones prevalecientes de bienestar psicológico y determinar los rasgos de personalidad que predominan en los estudiantes. Es por ello que la metodología de estudio tiene una connotación correlacional de corte transversal en una muestra de 101 estudiantes universitarios de la carrera de Trabajo Social, pertenecientes a la Facultad de Ciencias Sociales y Jurisprudencia de la Universidad Técnica de Ambato, para ello se utilizó la escala de bienestar psicológico de Riff y el test de rasgos de personalidad 16PF-5, en cuanto a la verificación de hipótesis se empleó el Rho de Pearson con el programa estadístico SPSS. Manifestando resultados donde posteriormente a la aplicación de criterios tanto de inclusión como de exclusión, se determinó una muestra conformada por 101 estudiantes universitarios. El 86,14% (n=87) de los participantes fueron mujeres y el 13,86% (n=14) fueron hombres, el grupo etario identificado fue de 19 a 23 años. El cuarto semestre registró el 36,63% (n=37) de los participantes evaluados, mientras que quinto semestre manifestó el 32,67% (n=33) y octavo semestre el 30,69% (n=31). Se concluye entonces con el rechazo de la hipótesis alterna al no haber una correlación total de las dimensiones y se acepta la hipótesis nula. A su vez la dimensión con mayor nivel de bienestar psicológico presente en los estudiantes, corresponde a propósito en la vida y la que menor elevado nivel de bienestar posee, se encuentra ligado a relaciones positivas, con respecto a la prevalencia de rasgos de personalidad presentes en los estudiantes, se determina que aquel rasgo que manifiesta mayor predominio se encuentra reflejado en animación y los rasgos de personalidad con menor prevalencia son estabilidad, vigilancia, privacidad, aprensión y tensión.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29301
Appears in Collections:Psicología Clínica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
derechos del autor.pdf186,18 kBAdobe PDFView/Open
TESIS-FINAL-PRESENTAR.pdf2,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.