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Título : The influence of social media on efl learners’ speaking skills
Autor : Encalada Trujillo, Edgar Guadia
Villalva Reinoso, Mayra Patricia
Palabras clave : COMUNICACIÓN, CLASES DE INGLÉS, MEDIOS DE COMUNICACIÓN SOCIAL
Fecha de publicación : 1-jul-2022
Editorial : Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Maestría en Educación mención Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Resumen : La convergencia tecnológica y el protagonismo de los medios de comunicación social se consideran herramientas fundamentales dentro del contexto educativo como canales innovadores e interactivos para comunicarse en línea y facilitar el desarrollo de muchos tipos de contenido a través de diversas aplicaciones mediante la promoción del Inglés, principalmente la producción verbal. Por lo tanto, este estudio tuvo como objetivo analizar la influencia de los medios de comunicación social en las habilidades orales de los estudiantes de Inglés como lengua extranjera de los segundos años de BGU en la Unidad Educativa 12 de Noviembre en Píllaro, provincia de Tungurahua. La investigación fue de enfoque cualitativo y cuantitativo con un diseño cuasiexperimental y trabajo de campo y bibliográfico. La población estuvo conformada por 37 estudiantes de la especialidad de Mecánica, paralelos “A” y “B”, 3 mujeres y 34 hombres, quienes tenían entre 15 a 17 años. Para recolectar la información se diseñó una encuesta con 15 preguntas en escala linker en Google Forms, la cual fue validada por dos expertos en el idioma Inglés. Los resultados de la encuesta determinaron que los medios de comunicación social no solo se utilizan para el entretenimiento, sino que los estudiantes tienen una preferencia favorable por utilizar dichas aplicaciones dentro del ámbito educativo y para desarrollar las destrezas del Inglés en las cuales se sienten más cómodos para desarrollar su habla. Los participantes fueron divididos en dos grupos: el de control uno con 18 estudiantes y el experimental con 19 estudiantes, donde se aplicaron 10 sesiones de intervención con el uso de los medios de
Descripción : Technological convergence and the prominence of social media are regarded as fundamental tools within the educational context as innovative and interactive channels to communicate online and facilitate the development of many kinds of content through various apps by promoting English, mainly verbal output. Therefore, this study aimed to analyze the influence of social media on EFL learners' speaking skills from the second years of BGU at Unidad Educativa 12 de Noviembre in Pillaro, province of Tungurahua. The research was qualitative and quantitative approach with a quasi-experimental design and the field and bibliographical work. The population consisted of 37 students from the Mechanic specialty, parallels "A" and "B," 3 women and 34 men, they were between 15 to 17 years old. To collect the information, a survey with 15 questions on a linker scale was designed in Google Forms, which was validated by two English-language experts. The results from the survey determined that social media is not only used for entertainment, and students have a favorable preference for using those apps inside the educative area and for performing the English skills in which they feel more comfortable in developing their speech. The participants were divided into two groups: the control one with18 students and the experimental with 19 students, where 10 intervention sessions with the use of social media like WhatsApp, Facebook, and YouTube were applied to the experimental group, and for collecting data, the instruments were a pre-test and post-test of speaking from the Center for Intensive English Studies of Florida State and a standardized xiv speaking rubric from Cambridge B1. Hence, the results obtained between the pre-test and post-test were compared, showing a 15% improvement in speaking abilities in the experimental group, accepting the research's alternative hypothesis (H1). Because of that, learners improved their speaking level showing positive changes in pronunciation, vocabulary, discourse management, self-confidence, independence, and freedom to express their ideas without thinking of being judged using social media within the teaching-learning process of English as a second foreign language. Furthermore, the SPSS v26 and a T-test were used to validate the hypotheses. In conclusion, the researcher suggested incorporating social media inside and outside the English classrooms because students can improve their speaking competence as an effective means of communication and interaction among them.
URI : https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/35543
Aparece en las colecciones: Maestría en Pedagogía de los Idiomas mención Inglés

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