Browsing by Author "Argüello Freire, César Hipólito"
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Item Análisis y diseño estructural del edificio Mushuc Runa de diez pisos en estructura metálica, mediante comparación del análisis estático lineal, modal, estático no lineal (Pushover), dinámico no-lineal (historia de respuesta), y diseño estructural en concordancia con el AISC 341-16, AISC 358-16, e incidencia en las condiciones actuales de la edificación(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Maestría en Ingeniería Civil con Mención en Estructuras Metálicas, 2022-08) Argüello Freire, César Hipólito; Guamanquispe Toasa, Jorge PatricioThe degree work in question consists of analyzing, through non-linear mathematical models, the seismic vulnerability of a building built in 2018 with structural steel (A572 GR 50) and a height of 9 floors with respect to the road. Likewise, the structural design carried out in 2017 (prior to construction), and compared with international standards, specifically those described in ANSI - AISC 341-16, 358s-16, 360-16, ASCE 41-13, FEMA 440, FEMA 273. The company AyF, Consultoría y Construcción provided all the necessary documents to carry out a correct seismic performance analysis; among the most important: mathematical model of analysis and structural design prepared in 2017, as-built plans prepared at the end of the work in 2018, ultrasound tests on welds, material quality certificates, architectural plans, among others. In this way and with all the documentation available, the expected results were obtained through nonlinear analysis (NSP) and (NDP), comparing maximum displacements, floor drifts, shear forces, formation of plastic hinges, failure, hysteresis diagrams and amount of energy dissipation; in this way, the level of seismic performance and the seismic vulnerabilityxviii of the structure were obtained for a design earthquake of 475 years of return period (earthquake considered due to the type of building) and it is expected that the civil works in question resist the design earthquake and is between the Operational – Functional states. Within the resilience rating with respect to FEMA P-58-1, the category that corresponds to the current system is "GOLD", where 10 percent damage and 4 weeks of occupation time are expected. Likewise, a comparison was made of the design carried out prior to construction (2017), with respect to the analysis carried out in this document; therefore, the dimensioning of cross sections used in the different structural members is justified. It should be noted that practical results have been obtained for the structural analysis specifically to the value related to the coefficient R (coefficient of seismic reduction) and that they can be extrapolated to different scenarios.Item Las condiciones de la vía Puganza – Manzana Loma en la parroquia Quisapincha del cantón Ambato provincia del Tungurahua y su incidencia en el desarrollo agrícola y ganadero del sector(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Civil, 2014) Argüello Freire, César HipólitoEl proyecto de diseño vial, y de pavimento rígido para la apertura de la vía Puganza - Manzana Loma de parroquia de Quisapincha, se erige como la principal fuente dinamizadora para el desarrollo agrícola, ganadero y socioeconómico de los habitantes del sector. La situación actual de la viabilidad entre las comunidades en mención, es crítica ya que no disponen de una vía que abarque tráfico vehicular, lo que merma significativamente el intercambio de productos y por ende el desarrollo sostenido. Además, el tramo existente de que abarca aproximadamente entre las abscisas 0+000 – 0+500 no dispone de un ancho de calzada adecuado y se encuentra a nivel de subrasante. Por lo que se han propuesto variantes que se encuentren acorde a las especificaciones de diseño geométrico vigentes emitidas por el MTOP. Se ha contemplado el diseño geométrico de aproximadamente 2,5 Km, para lo cual se ha realizado el levantamiento topográfico con una franja de hasta 50m, debido a las variantes que se han realizado por motivos de mejoras del trazado vial. Se ha considerado el diseño de un pavimento rígido con una resistencia a la compresión f’c = 210 kg/cm2 y un espesor de 15 cm; asimismo el ancho de calzada es de 6m; incluyendo las cunetas se convierte en un ancho vial de 7,60m. En la abscisa 1+280 se ha diseñado una alcantarilla transversal que evacúe las aguas de escurrimiento superficial de la quebrada Quilopuzo.