Carrera de Educación Inicial
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/32630
Browse
3 results
Search Results
Item El juego mímico en el desarrollo del lenguaje afectivo en niños de 4-5 años.(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-28) Toapanta Sánchez Kerelys Dayana; Sánchez Fernández Irelys; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación InicialThe research work called “The mime game in the development of affective language in children aged 4-5 years” has as its general objective to analyze the mime game in the development of affective language in children aged 4-5 years. The research had a qualitative approach, because it studied the development of affective language in children through mime game, with a phenomenological paradigm, of a basic or pure type. An observation form was applied to 20 children and a script of open questions to two teachers of the “Glenn Doman” Educational Unit, which were validated by three experts. The results were analyzed through triangulation and data analysis. The collected responses helped to develop a proposal of 10 mime games that contribute to the development of affective language in children aged 4-5 years. The information collected revealed that mime play is one of the essential activities in the childhood stage within classroom work, taking into account that the development of affective language is part of the childhood process, which favors children being able to identify, express and manage their emotions through activities using mime play. In this way, it is sought that each child obtains a better development of affective language, specifically in the emotional part and social interaction.Item El juego dirigido en el desarrollo del trabajo colaborativo de los niños de 4 a 5 años(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-28) Anancolla Masaquiza Grace Marisol; Arroba López Gissela Alexandra; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación InicialThe present research study with the theme "The directed play in the development of collaborative work in children from 4 to 5 years old" has as main objective to analyze the directed game in the development of collaborative work of children from 4 to 5 years. For the development of this research a positivist paradigm was used, with a quantitative approach that allowed the collection of numerical data, using a preexperimental design with a descriptive scope. Observation was applied as a technique to 23 boys and girls and as an instrument an observation form with a MINEDUC scale, which consisted of 9 indicators. The form was applied in two periods: Pre-test to diagnose the development of collaborative work of children, this form allowed to have the ranges of initiated and in process, Post-test to evaluate the development of collaborative work of children after the application of the directed games, therefore the application of the form after the application of the games allowed me to have the ranges of in process and acquired which demonstrate a great change in boys and girls. The results show that the application of guided play has a positive effect with a notable improvement in the development of collaborative work in children aged 4 to 5 yearsItem El juego grupal en el aprendizaje del idioma kichwa en niños de Educación Inicial(Carrera de Educación Inicial, 2023-08-01) Guamán Sarango, Wendy Dayana; Mantilla García, Jimena PaolaEl proyecto de investigación tuvo como objetivo analizar la metodología del juego grupal en el aprendizaje del idioma kichwa en niños de 4 a 5 años. El método en el que se basó es un enfoque cualitativo, que permitió analizar y comprender el comportamiento y la realidad del fenómeno, partiendo de un alcance descriptivo y una exhausta búsqueda bibliográfica, que se sustentó teóricamente, en el cual, se describe y relaciona las dos variables; para la obtención de información se aplicaron dos técnicas y sus instrumentos que fueron validados por tres expertos en el área; la técnica de la entrevista con su instrumento el guion de entrevista con preguntas abiertas dirigidas para dos docentes de Educación inicial; así mismo la técnica de observación con su ficha de observación con indicadores aplicadas a veinte niños y niñas del Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe de Educación Básica “Inti Raymi”, por el cual se logra evidenciar que los juegos grupales son una estraga lúdica que provee mejorar la enseñanza y comprensión de la lengua kichwa, ya que crea un ambiente social, en el cual se concluye que, la cooperación y el trabajo en equipo, ayuda en la comunicación entre los compañeros, lo que facilita el uso de la lengua kichwa, mejorando la comprensión de la estructura lingüista, el vocabulario y la concientización de preservar la identidad cultural del idioma kichwa.