Carrera Educación Básica
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/421
Browse
2 results
Search Results
Item La Gamificación en el aprendizaje de Matemática en los estudiantes de Quinto Grado de la Unidad Educativa "Agustín Albán" de la ciudad de Pujilí(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Básica, 2025-01-21) Cuchiparte Pallo Franklin Wilfrido; Miranda López Ximena Cumandá; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación BásicaGamification is a technique that incorporates elements and dynamics from games, increasing students' motivation, engagement, and active participation. By making learning more appealing and dynamic, it promotes meaningful learning, thereby improving academic performance. The objective of this research was to analyze the importance of gamification in learning mathematics among fifth-grade students at the "Agustín Albán" Educational Unit in the city of Pujilí. The methodology followed a mixed qualitative-quantitative approach at a descriptiveexploratory level, with bibliographic, documentary, and field-based modalities. The population consisted of 26 students and 5 Basic Education teachers, comprising the total sample. The techniques used were objective tests and surveys. Similarly, the instruments applied included pre-tests and post-tests, which demonstrated that implementing gamification helps improve students' academic performance. However, the survey results revealed that although teachers are knowledgeable about this methodology, its application is very limited. It is concluded that gamification transforms mathematics learning into a dynamic and engaging experience, fostering skills such as teamwork, creativity, and logical reasoning. Integrating it into teaching practices is essential to overcome traditional methodologies and promote meaningful learningItem La Participación de los Padres de Familia en el Desempeño Académico de los Estudiantes del Quinto Grado de Educación General Básica, de la Unidad Educativa “Atahualpa”(Carrera de Educación Básica, 2022-03-01) Barriga Uzhca, Jessica Estefania; Yungán Yungán, RaúlEl presente proyecto de investigación se refiere a: “La Participación de los Padres de Familia en el Desempeño Académico de los Estudiantes del Quinto Grado de Educación General Básica, de la Unidad Educativa “Atahualpa”, del Cantón Ambato. Dicho trabajo tiene como finalidad identificar la participación de los padres de familia en el desempeño académico de sus hijos en el quinto grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Atahualpa”, del Cantón Ambato. La metodología aplicada fue de enfoque cualitativo y cuantitativo; la modalidad que se aplicó fue de campo con información directa a la fuente de investigación y también fue bibliográfica, utilizando datos secundarios. Es importante señalar que el nivel de la investigación fue exploratorio y descriptivo; además para la obtención de los resultados se realizó directamente aplicando la técnica de la encuesta dirigida a 32 padres de familia y la observación a los 32 estudiantes del quinto grado de Educación General Básica de la Unidad Educativa “Atahualpa”, con la posterior tabulación de los datos registrados, análisis e interpretación de los mismos; además la discusión de los resultados. Así se concluyó que la participación de los padres de familia es muy importante en el desempeño académico de sus hijos, debido a que les motiva a cumplir con sus obligaciones de estudiante en el proceso de enseñanza aprendizaje