Tesis Ingeniería en Sistemas Informáticos y Computacionales
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Item Aplicación móvil para la reserva, pagos de servicio de transporte y envío de encomiendas de los clientes de la empresa Romero y Asociados Amaseur de la ciudad de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales e Informáticos, 2017) Rodríguez Andrade, Christian Javier; Aldas Flores, Clay FernandoRomero Asociados Amaseur es una empresa ecuatoriana localizada en la ciudad de Ambato, se dedica a realizar reservas para viajes puerta a puerta y como también el envío de encomiendas a diferentes partes del Ecuador con excepción de la provincia de Galápagos y cantones de la ciudad de origen de la compañía. La organización ofrece dos tipos de servicios a sus clientes: el de asiento establecido y el servicio express. El servicio de asiento establecido permite a sus clientes viajar desde y hasta las ciudades de Ambato, Salcedo, Latacunga, Quito con excepción de Tababela, Riobamba y Baños, además de seleccionar entre esas ciudades de origen y destino, puede reservar la dirección exacta que le va recoger un carro con capacidad para cuatro personas y también la dirección exacta de la ciudad de destino. Para este servicio, la empresa posee dos condiciones, la primera es si el cliente realiza la reserva pueda hacerlo hasta cuatro personas, pero en caso que viajen menos, la empresa puede incluir otro pasajero más, para la hora en que va a salir desde la ciudad seleccionada. La segunda condición es que el usuario que realice la reserva lo haga en los siguientes horarios: 05:00, 06:30, 08:00, 09:30, 11:00, 12:30, 14:00, 15:30, 17:00, 18:30, 20:30. El servicio de asiento express a diferencia del anterior, es que el destino puede ser a cualquier ciudad del país a cualquier horario que desee el cliente, especificando la dirección desde dónde quieren que le recojan y hasta dónde desea que le dejen. Además la empresa ofrece el envío de encomiendas, cualquier tipo de sobres, paquetes, etc., sin importar el tamaño, pero solo se realiza envíos desde y hasta las ciudades con los horarios ya mencionados en el servicio de asiento establecido especificando la dirección de destino y origen. Con estas especificaciones se planteó el desarrollo de la aplicación “Transporte Ejecutivo” con soporte para dispositivos Android publicado en Play Store, que realiza las reservas de los servicios anteriormente mencionados, mediante un registro de clientes, para que sea confiable y segura tanto para el cliente como para la empresa. Además la empresa cuenta con un sistema web administrativo dónde no solamente puede ver el ingreso desde el aplicativo que realizan los clientes, si no que ellos pueden también pueden manejar insertando nuevos registros.Item Desarrollo de una guía empresarial digital usando software libre enfocado a empresas comerciales de la ciudad de Latacunga(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales e Informáticos, 2021-08) Martínez Andrade, Daysi Gabriela; Aldas Flores, Clay FernandoIn recent years, the use of technology has been increasing and with it the need to use mobile applications, which allow communication between company and client, according to data from the INEC for the year 2020, digital illiteracy has decreased by one 11.4% to 10.2% and according to the Lideres Magazine between March and May 2020, the volume of application downloads increased as did the use of the internet, which reached 50% in the second half of the same year. The main problem of commercial companies in the city of Latacunga, is generated due to a low use of applications about location and geographical location, there are very few companies that are recognized locally, that mainly generates a shortage in the use of related applications with geolocation. Causing companies to lose competitiveness in the market, in the city of Latacunga they have not yet managed to make themselves known in an agile way, and therefore cannot make themselves known in the local market, losing the opportunity to exhibit their services, products and offers that help capture a greater interest in your consumers. For the development of the business guide application, the Flutter platform has been used, which allows the development of applications similar to those of native code, in addition to allowing early compilation, which allows speeding up the application creation process, as a development methodology Mobile D was applied which is an agile methodology that allows the reduction in its execution time, Mapbox gl was used for the deployment of maps, navigation and location of a specific place and finally Extjs for the creation of the administration of the application . Through the studies and research used in this work, it can be concluded that most companies have access to the use of applications, which facilitates the motivation to use a business guide that allows them to be part of a business digital catalog locally, which is of great help to make yourself known to potential and new customers. This application stores a list of commercial companies classified by area and sub-area of commerce and general information about it, such as company name, address, contacts, etc. By allowing the information of registered companies to be made available, an increase in their competitiveness in the market can be achieved, being an information application that helps increase the economy at the local level.Item Planificación seo aplicado a Wordpress con Woocommerce para mejorar la presencia en motores de búsqueda de la tienda online “Hammer Shop”(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales e Informáticos, 2024-08) Silva Montero, Andrés Patricio; Aldas Flores, Clay FernandoEcommerce has become, in recent decades, one of the most important mechanisms for marketing products, goods and services worldwide. Ecuador joins this commercial world as a result of the COVID-19 pandemic, and it is in this virtual commerce boom that companies like Hammer Shop are looking for a way to integrate into this technology through virtual stores, but without yet being able to position themselves in the market because it does not have SEO planning in search engines. The objective of the research work is to improve the positioning on the website of the Hammer Shop company, for which an SEO plan has been designed applied to WordPress with WooCommerce, in order to interpret the search intention of potential customers on the Internet and offer them solutions tailored to your needs, for which it has been possible to establish objectives aligned with the strategic planning of the business and the general marketing plan, as well as defining, creating and structuring content according to the expectations and needs of the target audience The research was developed under a descriptive methodology, with a mixed qualitative-quantitative approach; The survey technique was also used through the application of a questionnaire in order to determine the convenience in the implementation and projection of SEO planning in the Hammer Shop company. Initially, the information, structure and resources of the website were analyzed, and then went on to design the SEO plan focused on correcting the flaws found. Subsequently, the changes were implemented both in the same virtual store and in the Google Search Console software tool. which indexes the web pages of the virtual store to show it to potential customers. Finally, in the follow-up phase, customer visits were analyzed, demonstrating its effectiveness.Item Sistema automatizado para la gestión de asistencia y control de temperatura con reconocimiento facial de los empleados de la empresa eléctrica Ambato EEASA.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales e Informáticos, 2022-03) Gavilánez Mariño, Ricardo Fabricio; Aldas Flores, Clay FernandoThe Ambato Electric Company is an entity recognized locally for its services provided, it is a Company with a large number of employees who carried out their activities in various departments both in the headquarters and in the branches, for this reason it implemented in all its branches a system to carry out the registration and attendance control, which obtained information from its workers using their fingerprint, but external situations (Currently COVID-19) demand interest at the level of the business community to safeguard the health of each of the employees, for the Institution opts for the implementation of new measures in the attendance register, for which the company acquires new technological devices that allow facial recognition and temperature measurement of the people who enter the facilities. For this reason, in thus research work, the development of an automated system for the management and control of attendance is proposed using the characteristics already mentioned for which the requirement are taken through interviews with the personnel of the Department of Industrial Relations (DRI), it is modeled new processes to implement and through the use of technologies to adapt the native language of the Software Development Kit (SDK) Hikvision to the language used by the Company, the system is developed under the Extreme Programming (XP) methodology with the use of WebLogic, JAVA Standard Edition (SE), Web Application Archive (WAR), Angular and Oracle database, among other complementary development technologiesItem Sistema de transferencia de datos de origen múltiple a Oracle para la empresa Solinfo.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales e Informáticos, 2019-04) Moyano González, Adrián Darío; Aldas Flores, Clay FernandoLas herramientas tecnológicas que se enfocan en la administración de la información están en constante evolución, con mecanismos que utiliza los datos como base para realizar análisis de mercados, tendencias, proyecciones entre otros servicios que permite mejorar diferentes áreas de una empresa. En el Ecuador el SRI (Servicio de Rentas Internas) clasifica a los contribuyentes que están obligados a emitir comprobantes electrónicos desde el 2014 hasta el 2024, las instituciones que se encuentran dentro de la clasificación deben dejar de emitir comprobantes físicos y ajustarse a esta obligación. Solinfo brinda soluciones informáticas como: comprobantes electrónicos, Slego ERP cloud, Servicios Oracle entre otros, con especialización en Finanzas, Producción y Comercio, el servicio de comprobantes electrónicos funciona a partir de los datos de la empresa solicitante del servicio, donde el proceso de obtención, transformación y carga de los datos se realiza de manera manual, para que se ajuste al esquema de la base de datos de la empresa, lo que provoca deficiencia en este proceso previo al servicio de comprobantes electrónicos, por esto, el automatizar este proceso previo al servicio es necesario para reducir tiempo y esfuerzo. El presente proyecto propone la implementación de un Sistema de Transferencia de Datos de Origen Múltiple a Oracle para la empresa Solinfo, que se adapte a las necesidades independientemente si se trata de una base de datos relacional o no relacional y al sistema de la empresa, para minimizar el impacto que requiere los procesos de obtención, transformación y carga de los datos, con la finalidad de mejorar el servicio de comprobantes electrónicos.Item Sistema web de cotización de crédito automotriz aplicando el servicio Oracle Cloud yOracle Apex para la Compañía de Servicios Auxiliares Uninova S.A de la ciudad de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Carrera de Ingeniería en Sistemas Computacionales e Informáticos, 2024-08) Chicaiza Palango, Robinson Stalin; Aldas Flores, Clay FernandoThis research focuses on the implementation of a web-based system for automotive loan quotations at UNINOVA S.A., an auxiliary services company in Ambato, using Oracle Cloud and Oracle APEX. The agile XP methodology was chosen for its ability to facilitate continuous communication and feedback with users, enhancing each project iteration. The need to modernize and optimize the currently inefficient and costly automotive loan quotation processes drove the development of this system. The primary objective of this project is to automate and improve manual quotation processes, significantly reducing time and operational costs. The implementation of Oracle Cloud and Oracle APEX provides a scalable solution accessible from any device, eliminating reliance on traditional infrastructures. The XP methodology, with its iterative and collaborative approach, enabled the development of a robust system tailored to the specific needs of UNINOVA S.A. The developed system includes modules for data management, report generation, and control panels, enhancing operational efficiency and user experience. Oracle Cloud ensures high performance and data security, while Oracle APEX facilitates agile and efficient web application development. This project not only optimizes internal quotation processes but also extends the reach and quality of services offered to associated automotive dealerships.