Carrera de Educación Inicial

Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/32630

Browse

Search Results

Now showing 1 - 3 of 3
  • Item
    Huertos verticales en el cuidado de las plantas en niños de 3 a 4 años
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-06-25) Arroba Freire Mélida Estefanía; Rodríguez Cedeño María Verónica; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial
    The present research, titled "Vertical Gardens in the Care of Plants for Children Aged 3 to 4 Years", sought to address a common problem in early childhood education: the limited participation of young children in the care of plants, mainly due to the absence of green spaces and vertical gardens. Many institutions have limited areas, which prevents children from having contact with the environment. Therefore, the use of vertical gardens is presented as a viable and educational option. In this context, the general objective of the research was to examine the use of vertical gardens in the care of plants in children aged 3 to 4 years. For this purpose, a qualitative approach methodology was used, which allowed for an in-depth exploration of the phenomenon. Observation sheets were used to document the behavior and participation of children during vertical garden activities, as well as interviews with teachers to understand their perspectives on the observed changes. The study included a group of children aged 3 to 4 years from the Francisco Flor Educational Unit, intentionally selected due to their low interest in plant care. The data collection procedures allowed for detailed observation of the educational process and the interaction of the children with the environment. Data triangulation resulted in a more complete understanding of the pedagogical impact of the vertical garden, making it possible to rigorously evaluate how its implementation directly the integral development of children.
  • Item
    Torre de aprendizaje Montessori en la coordinación dinámica general en niños de 2 a 3 años
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-06-24) Tintin Cherres Jeimy Dayana; Arroba López Gissela Alexandra; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial
    The research conducted aimed to determine whether the implementation of the Montessori learning tower positively influenced the development of gross motor coordination in children aged 2 to 3 who attended the Child Development Center of the Technical University of Ambato. To achieve this objective, a quantitative approach was adopted, using a quasi-experimental design with pretest and posttest measurements in a single group. The sample consisted of 17 children who were evaluated before and after the application of a series of exercises using the learning tower. For data collection, a structured observation sheet was used, based on indicators related to gross motor coordination. This instrument made it possible to assess the children's performance in activities requiring balance, movement, and coordination of large body movements. The data were then statistically analyzed using the SPSS software, applying the Shapiro-Wilk normality test and the Wilcoxon signed-rank test for related samples. The results showed significant differences between the initial and final measurements, with a Z value of -4.005 and a bilateral significance level of p = 0.001. This led to the rejection of the null hypothesis and the acceptance of the alternative hypothesis, indicating that the intervention with the Montessori learning tower had a positive effect on improving gross motor coordination in the participating children.
  • Item
    Estimulación adecuada y el desarrollo psicomotriz en educación inicial subnivel I
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Educación Inicial, 2021-04-01) Valle Miranda, María de Lourdes; Mantilla García, Jimena Paola
    El trabajo de investigación se presenta bajo el tema “Estimulación adecuada y el desarrollo psicomotriz en educación inicial Subnivel I”, se empieza con una búsqueda profunda de información que se refleja en antecedentes investigativos, en los cuales se indaga sobre estudios similares a la temática de estudio. La estimulación adecuada considera variedad de acciones cuya prioridad es el desarrollo del niño en sus primeros años de vida y brinda una extensa gama de actividades que inciden en su desarrollo psicomotriz. El ser humano es eminentemente social, por lo tanto, resuelve sus necesidades básicas en relación con los demás y es donde adquiere vínculos afectivos como amistad, respeto, apego, entre otros. El presente estudio demuestra que si otorgamos estimulación adecuada de calidad obtendremos un óptimo desarrollo psicomotriz reflejado en habilidades físicas e intelectuales. Esta investigación posee un enfoque cuali-cuantitativo, con un diseño secuencial y alcance descriptivo. Los sujetos de estudio fueron las docentes e infantes del Centro de Desarrollo Infantil Universitario. Del análisis de datos se obtuvieron parámetros importantes que ratificaron a la estimulación adecuada como factor fundamental en el desarrollo de habilidades sociales en los niños en edad pre escolar, concluyendo que el análisis y aplicación adecuada de técnicas de estimulación adecuada a través de juegos motores, aplicación de técnicas grafo plásticas y técnicas pedagógicas permiten el correcto desarrollo psicomotriz de los infantes