Ingeniería Mecánica
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Item Estudio del efecto de los líquidos iónicos (BMIMBF4) y (BMIMPF6) como aditivos en el aceite vegetal para el sistema de mínima cantidad de lubricante (MQL) en la vida útil de las herramientas de corte de metal duro y acabado superficial en el proceso de torneado del acero inoxidable AISI 304 y acero AISI/SAE 4140(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica, Carrera de Ingeniería Mecánica, 2021-08) Albán Ruiz, Daniel Andrés; Guamán Peñafiel, Pablo Andrés; Núñez Núñez, Diego FernandoThe experimentation was carried out using a conventional semi-automatic lathe and focused mainly on the surface finish of the machined specimens and the life mainly focused on the surface finish of the machined specimens and the life of the cutting tool. cutting tool life. In the experimentation, tungsten carbide inserts with a tip radius of 0.8 mm and denomination, CNMG 120408 MF 2025, according to the SANDVIK COROMANT catalog were used as cutting tool, where the variation of the cutting speed, given by the insert manufacturer, was counted as a parameter and the recommended and maximum values were selected. The homogeneous mixture used in the MQL lubrication system had as components the vegetable oil "Coolube 2210 EP" and the ionic liquids (BMIM)(BF4) and (BMIM)(PF6), it was established to use 1 percent by weight of ionic liquids per quantity of base oil, having a flow directed to the working area between the cutting tool and the surface of the specimen, therefore, a comparison of turning using the aforementioned lubrication system and dry machining was made. dry machining. For the evaluation of the surface finish, the roughness Ra and Rz were measured on the surface of the machined specimen using an "SJ-210" roughness meter. According to ANSI/ASME B94.55M standard and with the help of a scanning electron microscope, the service life of the machined specimen was evaluated. the service life of the cutting tool was evaluated by observing and measuring the evolution of the wear of the flank of the of the insert flank wear as a function of machining time.Item Estudio del efecto del sistema de mínima cantidad de lubricante (MQL) con aceite vegetal en el acabado superficial del fresado del acero inoxidable AISI 304(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2016) Guijarro Portero, Max Alejandro; Pérez Salinas, Cristian FabiánItem Estudio del proceso de pintura bajo la utilización de diferentes marcas de recubrimientos sobre material galvanizado y fibra de vidrio y su incidencia en la calidad del acabado superficial de los buses fabricados en la empresa Impedsa(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2015-04) Santos Cueva, Wellington Vinicio; Paredes Salinas, Juan GilbertoEn la actualidad el control de calidad en la Industria Carrocera resulta de gran importancia, por lo que el siguiente estudio estuvo enfocado a determinar la Calidad del Acabado de Superficies Pintadas para lo cual se realizaron estudios sobre los recubrimientos de Pintura PPG, GLASURIT Y SHERWIN WILLIAMS. Para el desarrollo de la investigación se realizaron distintas disposiciones de materiales, con un total de cuatro configuraciones: Galvanizado, Fibra de Vidrio, Galvanizado + Masilla y Fibra de Vidrio + Masilla, analizando factores de calidad como son: Espesores de Película, Adherencia, Rugosidad y Envejecimiento Acelerado, sometidas a estudio mediante equipos de ultrasonido, microscopio de barrido, cámara de envejecimiento acelerado y cortador de trama cruzada los cuales fueron necesarios para el desarrollo de la investigación. El estudio fue desarrollado bajo la fundamentación de normas internacionales como: ASTM D4414, ASTM D3359, ASTM G155 y SSPC - PA 2, las mismas que permitieron un proceso adecuado de obtención de datos y recapitulación de información que servirá como aporte experimental para futuras investigaciones. Concluido el proceso investigativo, se encontró que las probetas a las cuales se aplicó el recubrimiento PPG, presentan mejores características de calidad en acabado de superficies pintadas de Autobuses en comparación con los otros recubrimientos, respondiendo a las diversas necesidades con alta tecnología en recubrimientos.Item Evaluación del desgaste de las herramientas de corte y acabado superficial en el fresado del acero inoxidable AISI 304 y acero AISI 1018 utilizando lubricación híbrida (nanofluidos +CO2)(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica, Carrera de Ingeniería Mecánica, 2024-01) Llumitasig Tubón, Wilmer Alexander; Núñez Núñez, Diego Fernando; Ocaña Guzmán, Adriel SantiagoThe present project focused on the analysis of the effect of the hybrid lubrication method and a Minimum Quantity Lubricant (MQL) system together with Titanium Dioxide and Alumina nanoparticles on the milling process of AISI 1018 and AISI 304 steels, cutting tool flank wear and surface finish, which will be carried out on a CNC milling machine. In this analysis hard metal inserts with PVD TiAlN coating were used, cutting speed is the variable parameter, the recommended and maximum values by the manufacturer were used to establish the experimental combinations, for the hybrid lubrication methods two types of nanoparticles were used, Titanium Dioxide and Alumina for AISI 1018 and AISI 304 steels respectively at a concentration of 0. 5 percent by weight; using a combination of liquid and gaseous CO2 together with the system of minimum amount of lubricant directed to the contact zone of the work material and cutting tool to minimize the friction and temperatures generated in the cutting process. For the evaluation of flank wear and roughness, standard instruments such as the scanning electron microscope, based on the ISO 8688-1 standard specialized in this type of evaluations, and a roughness meter for the measurement of surface quality Ra and Rz were used. After analysis of the results, the surface finish of the steels was improved and the service life of the cutting tools was increased.