Maestria en Seguridad e Higiene Industrial y Ambiental
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/14
Browse
3 results
Search Results
Item Los factores psicosociales laborales relacionados al distrés y su influencia nociva en la salud ocupacional en la Universidad Técnica de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Dirección de Posgrado. Maestría en Seguridad e Higiene Industrial y Ambiental, 2016) Martínez Saltos, Pamela Cumandá; Ponce Perugachi, Edwin VinicioEXECUTIVE SUMMARY The present investigation describes all the psychosocial factors related to the distress and that generate harmfulness to the occupational health of the UTA in a way that allows to find a correlation of variables obtaining intolerable levels of these factors, all the aforementioned is obtained thanks to the use of the method Psychometric (Method V. Ponce). Inadequate work positions are one of the factors that most present the university servers in addition it accompanies the aspects in which it refers to family relations all this triggering in damages to the health such as muscular, gastrointestinal, cardiovascular problems and even victims of Burt Ount And addiction to work. For which, observing the results found, a proposal was developed that seeks to minimize these factors with a prevention plan focused on occupational health surveillance, which in the future will be evaluated with indicators of progress of the plan.Item Riesgos psicosociales y el síndrome de Burnout en los docentes de la Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica de la Universidad Técnica de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial, 2015) Liger Manzano, Tamara de los Ángeles; Mariño Rivera, Christian JoséABSTRACT This research establishes a full analysis of the context it means the academic work of teaching at the Technical University of Ambato, specifically in the Faculty of Civil Engineering and Mechanics, this study focuses on fulfilling what Occupational Risk Management proposes that means identify risks, assess them, plan prevention mechanisms adapting practical application, and just as effective control and supervision that will sustain the performance of this study. Psychosocial risks were identified and that somehow it is considered that intellectual work brings tiredness, fatigue, and in some cases burnout, enough reasons to undertake the technical search of the reasons that lead to these conflicts that will be reflected in the quality of education provided and therefore on the conditions in which this work is done. The Maslach questionnaire applied to teachers evaluated the professional layout, determining, with Psycho 3.0, applied to the teacher.Item Gestión de riesgos psicosociales y su incidencia en las enfermedades psicosomáticas de los Docentes en la Universidad Técnica de Manabí(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería en Sistemas, Electrónica e Industrial. Dirección de Posgrado, 2014) Cerón Donoso, Alejandro Xavier; Córdova Suárez, Manolo AlexanderEn la Universidad Técnica de Manabí, ubicada en la ciudad de Portoviejo, provincia de Manabí-Ecuador, se realiza una investigación sobre la gestión de riesgos psicosociales y su incidencia en las enfermedades psicosomáticas de los docentes, cuyo objetivo fundamental está dirigido a reducir la incidencia de estas patologías, y los objetivos específicos fueron: caracterizar las condiciones, contenido y exigencias laborales; determinar las manifestaciones de enfermedades sicosomáticas que presentan los docentes principales, utilizando el Método de evaluación para riesgos Psicosociales CoPsoQ Istas 21 y el Método de Evaluación General de Riesgos del Instituto Nacional de Seguridad e Higiene en el Trabajo de España (INSHT); e implementación de una alternativa de solución al problema de los riesgos psicosociales y su incidencia en las enfermedades psicosomáticas de los docentes de la UTM, desarrollando un programa de prevención (Módulo interactivo de prevención de riesgos psicosociales). La hipótesis sobre la cual giró el proceso investigativo fue: el mejoramiento en la gestión de riesgos psicosociales a los que se hallan expuestos los docentes de la Universidad Técnica de Manabí campus central reducirá las manifestaciones de enfermedades psicosomáticas. Las principales conclusiones del estudio señalan que los riesgos psicosociales en los docentes están presentes en un 9,09% en la categoría de riesgo importante. Asimismo se señala que las exigencias psicológicas cognitivas: más desfavorables 74,2%; control de los tiempos a disposición: más desfavorables 56,3 %; doble presencia: más desfavorables 53,4%; exigencias psicológicas cuantitativas: más desfavorables 49,4 %. Las enfermedades psicosomáticas en los docentes fueron dérmicas, musculo esqueléticas, respiratorias, circulatorias, cefalea tensional, enfermedades gastrointestinales, enfermedades endocrinas, enfermedades genitourinarias y del sistema nervioso. La hipótesis fue debidamente comprobada y con la aplicación de la propuesta de intervención se evidenció una reducción significativa de la incidencia de enfermedades psicosomáticas de los docentes de la UTM. EXECUTIVE SUMMARY At the Technical University of Manabí, located in the city of Portoviejo province of Manabí-Ecuador, an investigation into the management of psychosocial risks and their impact on psychosomatic diseases of teachers is done, whose main objective is aimed at reducing the incidence of these diseases, and the specific objectives were to characterize the conditions, content and job requirements; determine the manifestations of psychosomatic diseases with mainstream education, using the method of risk assessment for Psychosocial CoPsoQ Istas 21 and General Method of Risk Assessment, National Institute for Safety and Health at Work in Spain (ACGIH TLV); and implementation of an alternative solution to the problem of psychosocial risks and their impact on psychosomatic diseases UTM teachers, developing a prevention program (interactive module prevention of psychosocial risks). The assumption on which turned the investigative process was: the improvement in the management of psychosocial risks that teachers at the Technical University of Manabí central campus will reduce the manifestations of psychosomatic illnesses are exposed. The main findings of the study indicate that teachers in psychosocial risks are present in 9.09% in the category of major risk. It also states that cognitive psychological demands: worst 74.2%; time control available: worst 56.3%; double presence: worst 53.4%; quantitative psychological demands: 49.4% unfavorable. Psychosomatic diseases teachers were skin, musculo skeletal, respiratory, circulatory, tension headache, gastrointestinal, endocrine, genitourinary diseases and nervous system. The hypothesis was duly established and the application of the proposed intervention significantly reduced the incidence of psychosomatic illness of teachers in the UTM was evident.