Ingeniería Civil y Mecánica
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Item Determinación de una constante para el cálculo del módulo de elasticidad estático del hormigón con agregados de las minas GADMFO: La Conde, Guayusa y Punino 2, del cantón Francisco de Orellana, provincia de Orellana(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica, Carrera de Ingeniería Civil, 2019) Manosalvas Ramos, Jefferson Ismael; Medina Robalino, Wilson SantiagoThe study began with the sampling of the aggregates of the three mines, under the INEN 695 standard and its subsequent reduction to test size according to INEN 2566; The characterization tests of the aggregates were then carried out to establish their suitability to be used in the concrete indicated in INEN 872; In addition to obtaining the real density of the INEN 156 cement. Based on the above, mixtures for compressive strengths of concrete of 21 and 24 Mpa were carried out, using the optimum density method. For the final dosages, a total of 168 cylindrical specimens according to INEN 3124 were performed, with the corresponding tests in the fresh state such as: INEN 1763 sampling, INEN 1578 settlement, density, performance and air content INEN 1579; as well as in a hardened state obtaining the compressive strengths INEN 1573 at ages of 7, 14, 21 and 28 days, allowing to graph the age curves vs. resistance to compression and stress vs deformation of the concrete, finally the determination of the modulus of static elasticity (MEE) was performed in a total of 72 specimens following the regulations of ASTM C469. Based on this, the following constants are proposed for your local application depending on the origin of the material and equation used, thus having the values of 0.0408, 0.0356, 0.0445 and 0.0439 for the mines of Guayusa shaken, crushed, La Conde and Punino respectively for replacement in the equation (15) the value of 0.043 and the values of 4850, 4140, 5275 and 5190 in the same way in the equation (16) both in MPa.Item Diseño y selección del sistema de suspensión de un prototipo de auto eléctrico BIPLAZA UTA-CIM17(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2018) Mejía Mayorga, Esteban David; Reyes Pérez, Diego Fernando; Analuiza Maiza, Oscar IvánFor the realization of the technical project, effective alternatives were sought, to the need to obtain a suspension system for the prototype of two-seater electric car UTA-CIM 17, which meets the needs of the medium to circulate, where asphalted roads with speed breaks are presented and that they are at the forefront of the car market, in which, according to the weights applied to the vehicle, a McPherson type suspension is selected for front tires and a rigid type for rear tires. The displacement required by the suspension springs to provide safety, stability and comfort to the user was analyzed. Once the requirements were obtained, the actual behavior of the spring movement was compared and modified to achieve values close to those required. Analyzes were done in CAD software to verify the studies The specific parameters of mechanical elements were taken into account to the working conditions and the adaptability with the other systems that make up the car. Once finished with the design and construction of the suspension system, performance tests are performed, where the correct functioning of the system can be evidenced in critical conditions for the elements that make up the suspension system.Item Análisis estructural de las cuadernas centrales para optimizar el peso en el UAV gavilán en el centro de investigación y desarrollo de la Fuerza Aérea Ecuatoriana(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2016) Pineda Núñez, Wilson Orlando; López Villacís, Gonzalo EduardoItem Análisis estructural de los planos de vuelo del dirigible 27T del centro de investigación y desarrollo de la Fuerza Aérea Ecuatoriana para mejorar su comportamiento mecánico(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ingeniería Civil y Mecánica. Carrera de Ingeniería Mecánica, 2015-03) Pineda Silva, Giovanny Vinicio; López Villacís, Gonzalo EduardoEl proyecto se desarrolló de acuerdo a la planificación establecida y a los requerimientos del Departamento de Diseño del Centro de Investigación y Desarrollo de la Fuerza Aérea Ecuatoriana; es decir, en primera instancia se efectuó el análisis estructural de los planos de vuelo, a través de la aplicación del método de elementos finitos en un software de diseño y simulación con su comprobación posterior mediante cálculos matemáticos, donde se determinó presiones máximas, esfuerzos combinados presentes y el factor de seguridad actual, con lo cual se pudo identificar zonas críticas de los planos de vuelo que provocaban fallas sobre el dirigible 27T en operaciones de vuelo. Una vez identificadas las falencias estructurales de las superficies aerodinámicas, se elaboró una tabla de ponderación, con la finalidad de facilitar y encaminar de forma adecuada el rediseño de estos elementos, realizando la preselección del material apropiado, así como posibles configuraciones estructurales o adecuaciones, que permitan mejorar su comportamiento mecánico. Con los resultados obtenidos en el análisis de los planos de vuelo, se rediseñó estos componentes considerando las zonas de menor resistencia: parte móvil, elementos de acople o unión y zonas sometidas a perforaciones para colocación de cuerdas tensoras, además se optó por utilizar un pasador en la zona de acoplamiento en lugar de bisagras con la finalidad de disminuir la concentración de esfuerzos. Al finalizar el rediseño de la estructura de los planos de vuelo, se realizó el análisis CFD (módulo de fluidos), simulación de resistencia estática y de fatiga mediante elementos finitos, obteniendo resultados favorables, consiguiendo mejorar efectivamente el comportamiento mecánico de las superficies aerodinámicas.