Carrera de Educación Inicial
Permanent URI for this collectionhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/32630
Browse
Item Actividades con patrones en el desarrollo de la atención sostenida en niños de 5 a 6 años(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-29) Merizalde Cárdenas Francely Daliana; Acosta Bones Silvia Beatriz; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación InicialThis research addressed the topic “Activities with patterns in the development of sustained attention in children aged 5 to 6 years.” Because children have a low capacity to pay attention to the activities assigned to them and little interest in carrying them out. However, many children face difficulties in maintaining their attention in educational activities for long periods. In this context, the need arises to investigate how activities with patterns can influence the capacity for sustained attention in children. The main objective of the research was to analyze the application of activities with patterns in the development of sustained attention in children aged 5 to 6 years. A methodology with a quantitative approach was proposed, with a correlational scope and pre-experimental design. The development of the theoretical perspective will be based on the review of scientific articles. According to the analysis carried out, it is concluded that the application of activities with patterns demonstrated a significant improvement in sustained attention, giving us a result of 95%, which means that most of the children managed to maintain their attention for longer periods. This result shows that the activities carried out benefited the development of sustained attention.Item Canciones infantiles en la coordinación dinámica en niños de 3 a 4 años(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-27) Saigua Sánchez Alexandra Fernanda; Acosta Bones Silvia Beatriz; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación InicialEsta investigación abordó el tema de canciones infantiles en la coordinación dinámica en niños de 3 a 4 años. El objetivo principal de la investigación fue analizar las canciones infantiles en la coordinación dinámica en niños de 3 a 4 años del CEI “Mis Chiquitines”. Se planteó una metodología con un enfoque cuantitativo con un diseño preexperimental; y de alcance descriptivo-correlacional que condujo a una modalidad decampo y documental bibliográfico en fuentes confiables. Para recolectar los datos, se aplicó una ficha de observación de 8 indicadores con escala de Likert del 1 al 3, en dos períodos: Pre-Test y Post- Test a un solo grupo de control, esta ficha permitió obtener los rangos del nivel Inicio, En proceso, Adquirido. Además, se consideró una población de 20 niños para realizar esta investigación. Luego de aplicar actividades con canciones infantiles, losresultadosrevelaron una diferencia de 30,25 y 49,875, entre el Pre y Pos Test, lo que permitió verificar la hipótesis y concluir que las canciones infantiles contribuyen en la coordinación dinámica y permite que los niños desarrollen sus habilidades motoras y los movimientos rítmicos del cuerpo.Item Juegos de equilibrio estático en el desarrollo de la postura corporal en niños de 4 a 5 años(Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-01-29) Guerrero Jerez Allison Milena; Acosta Bones Silvia Beatriz; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación InicialThis research addressed the topic of static balance games in the development of body posture in children aged 4 to 5 years. The main objective of the research was to analyze static balance games in the development of body posture in children aged 4 to 5 years from the “Paraíso del Saber” private initial education educational center. A methodology with a qualitative approach was proposed, based on a phenomenological design and a case study of descriptive scope. This methodology combined field work with a bibliographic review of reliable sources. For data collection, an observation sheet of 5 indicators was applied with a scale of: Beginning (I), in process (EP), acquired (A), In addition, a population of 2 teachers was considered. and 20 children to carry out this research. After applying activities with static balance games, the results revealed that there was an improvement in acquisition, which allowed us to verify the idea to be defended and conclude that static balance games contribute to the development of body posture, because it can be done use of it as an essential tool to strengthen motor skills. In addition, they promote concentration, coordination and self-confidence in children and allow them to.